7-inch serie, deel 363 – Lexxus/Hermano L

Home   /   7-inch serie, deel 363 – Lexxus/Hermano L

Lexxus/Hermano L – Gangsta Come for You/Perla en el asfalto
label: Kinky Music
jaar: 2005
www.myspace.com/mrlexxtheprince | www.myspace.com/elhermanoele
kant a: Lexxus – Gangsta Come for You
kant b: Hermano L – Perla en el asfalto

7-lexxus-hermanol.jpg

Singeltje gekocht bij AMA Records in Madrid, waar ik elf jaar geleden werkte. Toen was er een derde generatie hiphoppers sterk aan het opkomen – het was vlak voor el boom del ’98 zoals de grote Frank T het noemt in “Usted y el rap”. Met de AMA crew hadden we een label opgericht om de raperos een platform te geven. Full On hadden we het genoemd, Engels voor “volle bak” in de betekenis van “totaal”, en ook een verwijzing naar onszelf – een full is in het Spaans de term voor vijf kaarten van dezelfde kleur, geloof ik, of een straat of zoiets, weetikveelikbennietzogoedinkaartenhetzijneriniedergevalvijf, en wij waren met vijf: Chema, Nava, Dave el inglés, Dave el yanqui en Dave el holandés.

Onze eerste referentie was de 12″ “Representándome” Jazz Two, twee jonge gasten uit een voorstad van Madrid die van een woordspeling in het Spanglish hun naam hadden gemaakt: ze dachten dat “just two” op dezelfde manier werd uitgesproken als “jazz two”. De meeste raperos in die periode speelde vooral voor gangstertje, tekstgewijs dan, want wij en zijzelf vooral ook wisten donders goed dat ze net als alle andere jongeren in de grote Spaanse steden nog gewoon bij moeders thuis woonden en dat er in die voorsteden geen hol te beleven was. Jazz Two fungeerde als een soort De La Soul in de Iberische hiphopscene – ze gebruikten jazzsamples en hadden intelligente teksten. En, fijnbesnaarde zielen als wij waren, dat sprak ons wel aan.

Maar zoals dat gaat, toen het wat langer duurde dan verwacht om het album uit te brengen gingen ze er vandoor naar een ander label dat speciaal voor hen was opgericht. Het was maar een van de twee die zichzelf gods geschenk aan de wereld vond, en dat was logischerwijs de dominante. Wij trokken onze handen van hen af en de stekker dan ook maar meteen uit het label, want het hiphopwereldje beviel ons niet. Te veel hele grote ego’s om mee om te gaan – daar waren we toen al te oud voor om onze kostbare tijd aan te verspillen. Met Jazz Two is het nooit wat geworden, want de dominante kreeg last van ontploffende zeepbellen – hij rijmt niet meer en werkt nu als meubelmaker of zoiets, is het laatste dat ik hoorde. De ander is wel verder gekomen en is nu een van de nestors van de Spaanse hiphopscene.

En die scene floreert als nooit eerder. Er zijn ontelbare groepjes en soloartiesten, en veel daarvan zijn echt goed. Ik zou willen dat ze hier kwamen spelen, maar Spaanstalige rap in landen waar men geen Spaans verstaat, dat werkt niet natuurlijk. Dan krijg je dingen als het concert van Solo Los Solo in de Melkweg een paar jaar geleden – een zaal vol Spaanse toeristen en Erasmusstudenten. Leuk, maar weinig constructief voor de wereldheerschappij van de Iberische hiphop.

Maar ik kan natuurlijk wel gewoon de singeltjes posten hier – kan geen kwaad, dunkt me. Deze split is van de Jamaciaan Lexxus en de Mallorquín Hermano L. Deze laatste is lid van La Puta Opepé die zich in mijn wereld onsterfelijk hebben gemaakt met hun ode aan de Château Migraine van Don Simón.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tweet Tweet Tweet

Recently, Chez Lubacov

Gathering Dust

Categories