7-inch serie, deel 8 – Versatile / A Tribe Called Quest

Home   /   7-inch serie, deel 8 – Versatile / A Tribe Called Quest

1999
label: Versatile
jaar: 1999
kant a: 1999
www.versatilerecords.com

  

Niet eens echt een liedje, gewoon een nieuwjaarswens van de mensen van het Franse label Versatile. Een gebbetje, maar wel op mooi groen doorzichtig vinyl, en op de b-kant het opgedrukte “1999 Bonne Année”.

En omdat dit een niemendalletje is, doe ik er nog een singeltje bij. Ik heb toch een vrije dag en de engelen legen de hele dag hun blaas al, de hufters.

A Tribe Called Quest – Bonita Applebum
label: Jive
jaar: 1990
kant a: Bonita Applebum (Slave Edit)
kant b: Bonita Applebum (Why? Edit)
www.atribecalledquest.com

Het origineel hiervan staat op het debuutalbum People’s Instinctive Travels and the Paths of Rhythm, en jawel, het is een andere versie dan deze twee. Zomotta. Op de “Slave Edit” wordt een sample gebruikt uit het titelnummer van Grace Jones’ klassieke album Slave to the Rhythm, terwijl in de “Why? Edit” de door Chic gespeelde instrumentale versie van Carly Simons “Why” zit. De remixen zijn het werk van CJ Mackintosh, die samen met o.a. leden van de bands Colourbox en A.R. Kane in het eenmalige project M/A/R/R/S zat, u weet wel, van “Pump up the Volume”.

Ik haat het als journo’s termen als “intelligent” koppelen aan muziekgenres. Van A Tribe Called Quest wordt in muzieknaslagwerken vaak gezegd dat ze “intelligente hiphop” maakten. “Intelligent techno”, of “intelligent dance music”, nog zoiets. Wat ze bedoelen is natuurlijk dat zij, smerige rockisten die ze zijn, niet verwacht hadden dat ze zoiets volks en bijelkaargejats als hiphop of dansmuziek ook mooi of goed konden vinden. “Dan móet het wel op een intelligentere manier gemaakt zijn dan die andere groepjes doen”, denken ze dan. Denk ik. Want een andere reden voor zo’n stompzinnige genrenaam kan ik eigenlijk niet bedenken.

Maar ik dwaal af. Ik weet niet meer wanneer ik dit singeltje heb gekocht. Vermoedelijk in de tijd dat het uitkwam en ik wekelijks in de Dance Arena in de Melkweg hing om de idioot uit te hangen op de intelligente dansplaatjes die Kees King en Robbert Steer cs draaiden. Mooi was die tijd.

Hier is de videoclip van de albumversie, waarin trouwens het woord “prophylactics” wordt verhaspeld. Gekke Yanks.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tweet Tweet Tweet

Recently, Chez Lubacov

Gathering Dust

Categories