7-inch serie, deel 30

Home   /   7-inch serie, deel 30

(Deel 29: hiero)
Beastie Boys – She’s on It
label: Def Jam
jaar: 1985
kant a: She’s on It
kant b:
Slow and Low
beastieboys.com | myspace.com/beastieboys
Beastie Boys – Fight for Your Right
label: Def Jam
jaar: 1987
kant a:
(You Gotta) Fight for Your Right (To Party!)
kant b:
Time to Get Ill
  
Twee singeltjes uit de tijd van Licensed to Ill (“She’s on It” staat op de soundtrack van de rapfilm Krush Groove, “Slow and Low” op Licensed to Ill). Van beide singles vind ik de b-kant beter dan de a-kant, hoewel “Fight for Your Right” natuurlijk nog altijd de perfecte mee-, euh, zinger is. Ik was zeer gefascineerd door deze jongens toen ik ze zag “optreden” op tv bij Countdown, volkomen van de wereld en de weg kwijt, niet in staat om ook maar een béétje synchroon te playbacken met de tape. Mijn moeder zat ook te kijken en schudde alleen maar het hoofd. Het was niet helemaal hetzelfde als haar nogal hevige reactie een jaar of wat daarvoor toen de Sex Pistols op tv waren met het nieuws dat ze een groot geldbedrag boden aan de eerste die zijn buurman zou doodschieten, maar ik wist dat dit een interessante band moest zijn. Toen ik hoorde dat ze bij hun optredens tijdens de tour met Public Enemy een gigantische opblaasbare penis op het podium hadden staan en danseressen in kooien, was ik definitief fan.
De “(You Gotta) Fight for Your Right (To Party)” video:

…en bij Joan Rivers, live nog wel en niet dronken en stoned:

Beastie Boys – Sure Shot (jukebox single)
label: Capitol
jaar: 1994
kant a:
Sure Shot (Clean Version)
kant b:
Sabotage (Clean Version)

Paul’s Boutique was al een geweldige plaat, maar toen Check Your Head uitkwam was de boot helemaal aan. Elke keer als “So Watcha Want” of “Time for Livin'” werd gedraaid op de Dance Arena, in de Korsakoff of de Sleep-In ging het dak eraf, en hetzelfde gold voor de nummers van Ill Communication. Het concert dat ze in die tijd gaven in Amsterdam staat nog altijd in mijn top5 van beste concerten aller tijden. Ik heb toen het plafond van Paradiso tot in de kleinste details kunnen bestuderen, rustig surfend over de hoofden van mijn medeconcertgangers.
Niet veel later zorgden mijn maatje David en ik ervoor dat we de Spaanse distributie in handen kregen van Grand Royal, het label van de Beastie Boys. Helaas was toen het eerste nummer van hun geweldige Grand Royal Magazine al uitverkocht, maar het nummer waar het befaamde artikel over de mullets in stond hadden we nog wel. Daar stond trouwens ook een fan. tas. tisch artikel in over Lee ‘Scratch’ Perry, 24 pagina’s lang. Kom daar nog eens om in de blaadjes van vandaag.
Ik heb nog altijd een zwakke plek voor de Beasties, ook al zijn ze niet meer zo goed als vroeger. De concerten die ik van hun heb gezien waren stuk voor stuk schitterend, en zelfs hun laatste album To the 5 Boroughs vind ik goed te pruimen.
Deze single bevat gecensureerde versies van twee hits die origineel op Ill Communication staan. Ik heb die censuur nooit zo begrepen, en ik vond het wel nogal teleurstellend dat de Beasties zich verlaagden tot het uitbrengen van zoiets. Maar goed, blauw vinyl he, en toch ook een beetje een curiosum, want “for jukeboxes only”. Niet dat ik het ooit ergens zou draaien, dat zou net zoiets zijn als alcoholvrij bier drinken.
De klassieke “Sabotage” video:

… en die van “Sure Shot”:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tweet Tweet Tweet

Recently, Chez Lubacov

Gathering Dust

Categories