I.M. DRUM&BASS 1993 – 1999

Home   /   I.M. DRUM&BASS 1993 – 1999

16 thoughts on “I.M. DRUM&BASS 1993 – 1999

  1. Was zelf al veel eerder afgehaakt, het alsmaar donkerder worden van d&b beviel me niet (meer). Sambass bevalt me daarentegen prima, sterker nog: déze d&b-kant is nog lang niet uitgeëvolueerd, zit nog vol spannende beloftes. Overigens: met het doodverklaren van d&b is de stijl nu eindelijk volwassen – techno, rock, soul, funk, ach, wat is al niet allemaal al doodverklaard.

  2. sjesus, wat een filosufisch gelul van mr de Jong. Hij heeft natuurlijk kort geleden de nieuwe cd van jonny l in de winkel zien liggen en dacht, hee die ken ik nog van een eeuwigheid terug, ff luisteren. ehm, deze drum n bass klinkt gewoon als drum n bass, da’s maf, het zal wel op zijn met de innovatie. laat ik in m’n stukje op kindamuzik maar maar even wat namen uit de oude doos droppen en van mijn voorlaatste dnb cd van source direct uit ’99 ff een leuk sprongetje naar die van jonny l uit 2003 maken en er een paar interessante filosofische quotes boven zetten. eikel!! dnb was en is muziek van de dansvloer en het medium is vinyl. Heb niet de illusie dat je iets over dnb anno nu kan zeggen door 1 cd van een dnb dinosaurus te beluisteren

  3. nou nou douwe, rustig maar jongen. ik ben het met hem eens, drum&bass is “dood” wat betreft het futuristische aspect. natuurlijk wordt er nog leuke en goede d&b gemaakt, maar het is niet meer futuristisch. dat is wat ik er in lees.
    en wat betreft “sambass”, er zullen nog heel wat nummers verschijnen maar het zullen volgens mij allemaal variaties op het thema zijn, geen revolutionair nieuw geluid.

  4. Helaas herken ik de strekking van dat stuk wel heel erg. Ik kan me nauwelijks nog voorstellen dat ik niet zo lang geleden elke zaterdag hongerig in de platenzaak stond wat er nú weer uit zou zijn. En dat dan dezelfde nacht (horen) draaien. D’n’b blijkt bij vlagen te gekke muziek, maar die rush is toch echt weg. Hospital brengt natuurlijk mooie dingen uit en moet nu al jaren gelden als het enige sprankje hoop. Maar vergelijk de Hospital output van de laatste jaren eens met V in 96-98 bijvoorbeeld. Dat dus, dat onbegrijpelijke, de schok van het nieuwe, dat is er niet meer. But what a ride…

  5. bon,
    futuristisch is Hospital inderdaad niet,
    maar dat sprankeltje hoop, zoals timmy hectic het zo mooi verwoordde, zorgt toch voor genoeg tegenwicht om d&b niet als geheel dood te verklaren, niet?
    Als niet d&b kenner (haakte af in ’99-’00 ergens) zorgde hun recente output en het bijwonen van hun feestje in Herbal, Londen tijdens de vakantie toch voor een hersteld vertrouwen …

  6. zoals ik al zei lees ik deze doodverklaring niet als letterlijke doodverklaring van het genre maar wel van het futuristische aspekt ervan. het is natuurlijk niet de eerste keer dat d&b is doodverklaard, wat dat betreft is het niet anders dan bij alle andere genres, zoals meneer hoogaerts al zei. ten tijde van de bad company-terreur zijn een hoop mensen afgehaakt, waaronder ik. sinds een dik jaar of zo luister ik weer naar nieuwe dingen zoals calibre’s werk, hospital-dingen en de brazilian connection, en af en toe nog de bristol posse, maar zelfs van full cycle, wat ik vroeger toch blind kocht, vind ik minder dan de helft nog interessant klinken.
    nieuwe suv-album op black tambour is ook leuk, zo na een eerste beluistering.

  7. Dewey, door te stellen dat ik ‘ineens de nieuwe Jonny L zag liggen’ en dus maar concludeerde dat er geen verniewing meer is, doe je me een beetje te kort. Ik ben nooit afgehaakt, maar mijn tenen gingen helaas steeds krommer staan, ik werd vaker teleurgesteld door een genre dat altijd zo vooruitstrevend was. Ik vind dat drum ‘n bas van nu niet meer lijkt op die van toen. Dat kan heel goed door mijn beleving komen, ik heb allerminst de illusie dat ik een waarheid heb opgetekend, begrijp me goed.
    Her star shone brightly, but fell too soon. De evolutie van het genre is te snel gegaan denk ik.
    Daarnaast wil ik aantekenen dat het persoonlijke aspect van het verhaal niet over het hoofd gezien mag worden. Ik haal Schopenhauer niet aan ‘om interessante filosofische quotes’ te gebruiken, zoals je stelt, maar omdat juist dat citaat mijn teleurstelling van het vergankelijke zo treffend weergeeft. Dat drum ‘n bass vinylmuziek is kan ik wel overwegen, maar dat het enkel voor de dansvloer bestemd is zal ik ten zeerste bestrijden. Dat is tenminste niet mijn beleving geweest, anders had ik Aphrodite wel genoemd. Drum ‘n bass was voor mij juist muziek die de fantasie voedde, muziek uit nachtmerries of dromen, die inspirerend werkte in plaats van transpirerend.

  8. Vond het typerend dat de (atmosferische techno/progressive) bonus-cd van Klute vele malen beter was dan de (dnb) ‘hoofd’ cd. Van de Fresh-alike clownstep wordt de mensheid ook niet vrolijk, en de ultieme duisternis was al door Mark Caro en Source Direct gecreërd in 1999. De rek is er inderdaad uit, maar geldt dit niet voor elk muzikaal-grenzentartend genre? Alsof na Kataclysm metal nog kon evolueren richting harder, of na The Gathering nog richting gothic.
    Muziek is als nucleaire deeltjes: hoe hoger de halfwaardetijd, des te feller in zijn bestaan, en des te eerder dood. So be it…enjoy it while it lasts 🙂
    Ik heb hier voor school een cd met originele muziek uit de 17e eeuw van Nederland liggen. Wie weet wordt dit wel de nieuwe hype.
    “So, check die nieuwe 12 inch van Cats vs Vondel. Die is echt zwaar ill! Met ook nog de speciale Imitatio-remix van de Nederduytsche Adademie! Lauw!”
    [grijns]

  9. Zonder dollen; de zeventiende eeuw was wel de coolste periode die ons land ooit gekend heeft. Spinoza (!), Huygens (x2), Descartes die hier woonde, Rembrandt… die muziek móet wel goed zijn!
    (Maar ik kan me ook goed een paar eeuwen vergissen hoor)

  10. m’n reactie was wat impulsief en misschien wat overdreven, maar ik blijf dat soort doodverklaringen nogal stom vinden. he is je smaak niet (meer), maar ik ook wel de breaks, nu jazz, broken beats en house dood gaan verklaren, omdat het nooit meer zo spannend wordt als het bij de eerste luisterbeurten was.

  11. alhoewel alleen de beats wat opgepompt zijn, vind ik die punkfunk dingen van dfa/rapture wel tof deze dagen en mensen als maurice fulton, o.a. met zijn project Mu klinken wel erg verassend.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tweet Tweet Tweet

Recently, Chez Lubacov

Gathering Dust

Categories